Aktuális akcióink

Látogató számláló

0
0
7
3
8
5
8

Tanúsítvány

Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Érdekesség

Aludj csak, én álmodom…

2021.05.03 15:54
Aludj csak, én álmodom…

Aludj csak, én álmodom…

De minden esetben ilyen egyszerű lenne az alvás? Este lefekszünk, lehunyjuk a szemünket és már kezdődik is testünk pihentető, töltődése? Biztos veled is előfordult már, hogy elalvás előtt a sok probléma, mely egy nap alatt felhalmozódott nem hagy nyugodni. Forogsz, agyalsz, majd egyszer csak, mint aki elájult alszol, felriadsz, és így tovább, mint egy ördögi kör.

Ahhoz, hogy alvásunk pihentető, és egészségünkre jótékony hatással legyen, ismernünk kell testünket és azt mi is történik az alvás alkalmával.

Mi is az alvás? 

 

Sejtjeink és testünk regenerálódásában nyújt segítséget az alvás. 

 

Két fázist ismerünk: NREM fázis és REM fázis, és ennek öt különböző alvásszintjét tudjuk megkülönböztetni egymástól:

NREM Fázis:

 

  1. Alvásszint: alvás átmenetet képez az éber és az alvó állapot között, az álmosságérzet fokozódik. Az agyhullámok és az izmok aktivitása lassul.

 

  1. Alvásszint: könnyű alvási periódus, mely alatt a szemmozgás abbamarad, az agyhullámok tovább lassulnak, a szívritmus és a testhőmérséklet csökken.

 

  1. Alvásszint: rendkívül lassú agyhullámok jellemzik. A vérnyomás csökken, a légzés lassul.

 

  1. Alvásszint: a legmélyebb alvás fázisa, az agy a leglassabb hullámokat állítja elő. Szemmozgás nincs, de a végtagizmok még képesek a mozgásra. Ebben a fázisban a legnehezebb felébreszteni valakit. A 3. és 4. fázis alapvető a test energiájának helyreállításában, és ekkor szabadulnak fel a növekedési hormonok is.

 

 

REM fázis:

  1. Alvásszint: erős agyi aktivitás jellemzi, ekkor álmodunk. A mozgató izmok átmenetileg lebénulnak.

 

Az éjszakai alvás 90-120 perces alvásciklusokból áll, amelyek 4-6-szor váltják egymást az éjszaka folyamán.

Érdekesség, hogy az alvási fázisok sorrendje mindig ugyanaz egy cikluson belül: 1-2-3-2-1-4, majd kezdődik a következő ciklus. Ez annyira igaz, hogy ha valakit pl. a 3-as fázisban felébresztenek, villámgyorsan végigmegy a 2-1-4-es fázisokon, mielőtt magához tér.

 

Egy jó alvó azt gondolhatja, hogy este lefekszik, lehunyja a szemét, átaludja az éjszakát majd reggel kipihenten ébren. Az éjjelt körülbelül másfél órás ciklusokban alusszuk át. Alvási időben hormonális rendszerben is változások következnek be, megemelkedik a növekedésihormon szintünk. Amint elérjük a REM-fázist, azaz az álom szintet, a mély alvás szintjét, légzésünk szaporább lesz, izmaink elernyednek. Sokszor a csukott szemhéj alatt a szemgolyó jobbra-balra történő gyors mozgásokat is végezhet. 

 

Mit is jelent a mély alvás, a pihentető alvás?

 

Ahhoz, hogy az ember teljesen kipihent legyen, nem könnyű meghatározni mennyi alvásra van szüksége. Régen mindig hallhattuk, hogy napi 8óra alvásidő meg kell, hogy legyen a szervezet regenerálódáshoz, kipihentség eléréséhez. Ez a felgyorsult világunkban is változik, vannak felnőttek, akiknek az 5órás alvás is elegendő, másoknak akár 9 óra is kell. Kutatások próbálják felfedni a nagy titkot, de egyelőre mindenki magának kell, hogy érezze mit is bír a szervezete. Ebben segítségedre lehetnek az alvásunkat figyelő Polar termékek, és a bennük lévő alvásfigyelő funkciók, mint például:

SLEEP PLUS STAGES™ ALVÁSKÖVETÉS

 

​A Sleep Plus Stages automatikusan nyomon követi az alvás mennyiségét és minőségét, és megmutatja, hogy mennyi időt töltöttél az egyes alvásfázisokban. Összefoglalja az alvási időd és az alvási minőséged adatait egyetlen könnyedén áttekinthető érték, az alvásérték formájában. Az alvásérték megmutatja, hogy hogyan aludtál a jelenlegi tudományos alváskutatások alapján meghatározott mutatókhoz hasonlítva.

 

További információ a Polar Sleep Plus™ funkcióról

Kattints

Ezen funkció az alábbi termékekben érhető el: Grit X, Ignite, Ignite 2, Unite, Vantage M, Vantage M2, Vantage V2

 

NIGHTLY RECHARGE™ REGENERÁLÓDÁSMÉRÉS

 

​​​A Nightly Recharge™ egy éjszakai regenerálódásmérő, amely megmutatja, hogy mennyire regenerálódsz a napi igénybevétel után. A Nightly Recharge státusz két összetevőn alapul: hogyan aludtál (kialvatlansági állapot), és mennyire nyugodott le a vegetatív idegrendszered (ANS) az alvásod kezdeti szakaszában (ANS-állapot).           Az óra mindkét összetevő megállapításakor az

előző 28 nap átlagos szintjeihez hasonlítja az előző éjjel mért értékeket. Órád az éjszaka során automatikusan megméri a kialvatlansági állapotot és az ANS-állapotot is. és az ANS-állapotot is.

 

További információ a NIGHTLY RECHARGE™ funkcióról

Kattints

Ezen funkció az alábbi termékekben érhető el:

Grit X, Ignite, Ignite 2, Unite, Vantage M, Vantage M2, Vantage V2

 

Egy kis érdekesség a végére:

 

  • Biztos vagyok benne, hogy mindenki álmodott már arról, hogy fut, harcol, ugrik vagy úszás közben nagyokat csap a karjaival. Elgondolkodtató, vajon miközben ezeket a nagy mozgásokat véghez visszük az álmainkban, a mellettünk fekvő személy vagy épp házikedvenc mindebből mit érzékelhet. Jobb esetben semmit, hiszen mély alvás során, mikor a legtöbb álomkép jelenik meg előttünk, akkor a testünk részlegesen lebénul. A REM-fázis legjobb döntése, hogy karjainkat, illetve lábainkat is mozgásképtelenné varázsolja, Gondoljunk csak bele, milyen kellemetlen lenne, ha minden este szeretett párunkat, testvérünk, bárkit, aki mellettünk hunyja le a szemét erős ütések érnék azért, mert mi éppen menekülünk valaki elől, vagy aranyérmesek leszünk gyorsúszásból az Olimpián.

 

  • Alvás közben több kalóriát égetünk, mint tévézés közben

 

  • Az emberi agy nem kreál új arcokat, személyeket. Mindenki, akivel találkozunk alvás közben egy olyan személy, akit már láttunk életünk során.

 

  • Az alvásparalízis elalvás előtt vagy ébredés után közvetlen jelentkezik. Az alany kinyitja a szemét, úgy érzékeli ébren van, de a testrészeit még az alvási bénult állapot miatt nem képes mozgatni.

 

  • Több kutató is számos tanulmányt végzett az álmok színeivel kapcsolatban. Felmerült ugyanis a kérdés, vajon miért van az, hogy az idősebb korosztály (nagyszüleink, dédszüleink) 7 napból kettőt biztosan fekete-fehérben álmodnak. Jelenleg az emberek 18%-a számol be monokróm álmokról. Az 1960-s évek előtt még több ilyen estet fordult elő.